Ban Kulin u pohodu na Srbiju- “Kulin je navalio bezbrojnim mnoštvom pogana i odveo je u ropstvo kršćane”


Ugarski kralj Emerik se u to vrijeme umiješao u borbu između Vukana i Stefana Nemanjića. Jedan od razloga bratske borbe jest postupak pape Inocencija III, koji nastoji i Stefana privući sebi. I već je Stefan počeo papu nazivali svojim duhovnim ocem kojega je poput svoga oca odlučio slušati čuvajući zapovijedi »svete rimske crkve.

Kako je Stefan spreman primiti papinske poslanike (očito zato da i on primi “vijenac”) Vukan ne smije čekati. On zajedno s Emerikom tjera brata s prijestolja. Emerik izvlači iz svega samo jednu korist: on uzima naslov »rex Servie.

Zabavljajući se srpskim problemima, Emerik se ne može brinuti za vlastitu zemlju i križari mu otimaju zajedno s Mlečanima grad Zadar.

To iskorištava Kulin, koji provaljuje u Srbiju. Budući da u doba Kulinove provale Emerik već nosi naslov »srpskog kralja«, papa govori o Srbiji kao o zemlji koja pripada ugarskoj kruni.

Uostalom, o toj provali doznaje papa iz tužbe samoga Emerika. On prijavljuje Kulina kao bezbožnika! Jer Kulin je navalio ” bezbrojnim mnoštvom pogana i odveo je u ropstvo “neke kršćane podložne ugarskoj kruni. Emerik se tuži da Kulin prijeti da će i preostali dio zemlje zauzeti.

Prema tome, ovaj neposredni izvor (papa je o Kulinovoj provali obaviješten posredstvom Emerikovih poslanika) pokazuje u pravom svjetlu odnos bana i ugarskog kralja. Kulin ne samo da nije ugarski vazal, on nije ni zavisan od ugarskog kralja. Naprotiv, javlja se kao njegov dostojni supamiki upada u Srbiju, koju Emerik tada smatra svojom zemljom.